DIGIPÄDEVUSTE ENESEANALÜÜS
KUTSEALANE ARENG JA KAASATUS
Töökohas kasutame peamiselt näost-näkku kohtumisi ning iganädalaselt leiavad aset ka koosolekud. Digitehnoloogiaid kasutame keskmisel määral, kui on vaja dokumente saata või on kiire teadaanne, mis puudutab kõiki rühmasid. Peamised suhtluskanalid on Facebookis oma töötajate grupp või Gmaili kaudu.
Olen küll hetkel õpetaja assistent kuid suhtlen vanematega väga palju ning ette on tulnud ka olukordi, kus tuleb ise õpetaja kingadesse astuda ja töörolli muuta. Vanematega suhtlemiseks kasutan peamiselt Eliisi või Facebookis rühma kinnist gruppi. Kiireloomulised teadaanded ilmuvad pigem rühma stendile ja Facebooki gruppi, kuna tihtipeale paljud vanemad ei käi Eliisis.
Eliisis on toimunud ka palju muudatusi ja uuendusi, millega ma nüüdseks üpriski hästi toime tulen ning jagan tihtipeale oma oskusi ja teadmisi ka kolleegidega, kes pole arvutitega nii sina peal.
Ka muudes IT-alastes küsimustes tihtipeale pöördutakse minu poole, kuna majas on palju vanemaid õpetajaid, kes arvavad, et on parem ja kiirem viis pigem abi küsida, kui ise pusida. Mida ma ka alati väga hindan.
Enesetäiendamine koolituste näol digiõppevara suhtes on üsna kesine ning kindlasti sooviksin võimalusel ka neid radu avastada.
Hindasin end 5-punkti skaalal kena keskmise 3-ga.
DIGIÕPPEVARA
Kasutan oma töös digiõppevara suhteliselt tihti, kas siis õppevideosid suurele ekraanile projekteerides või digiroboti näol õppemattidel. Digiroboteid on asutusesiseselt vähe, majas on olemas vaid bluebotid, õnneks on neid piisavalt palju, et neid on võimalik igal ajal kasutada. Sooviksin kindlasti tutvuda lähemalt ja alustada kasutamist ka teiste olemasolevate robotitega, sest valik on huvitav ja lai.
Erinevad veebilehed (nt Krokotak, Pinterest, Youtube jms) on üldiselt minu suureks abiliseks olukordades, kus pean õppetegevust läbi viima, kuna sealt saab alati häid ja nutikaid lahendusi, mis lastele väga meeldivad. Olen loonud ka erinevates keskkondades töölehti lastele.
Digiõppevara otsides ja valides püüan alati lähtuda korrektsetest viitamistest ja litsentsimistest ning olen kindel nende autentsuses.
Lastevanematele ja kolleegidele õppevarasid jagades olen alati kindel nende õigsuses ja turvalisuses.
Digiõppevara valimisel, loomisel ja jagamisel hindasin end pigem 2 punktiga, kuna tunnen, et sel alal vajan veel ise rohkem teadmisi ning täiendamist ehk olen algaja.
ÕPETAMINE JA ÕPPIMINE
Sarnaselt eelmises punktis väljatoodud mõtted kirjutaksin ka siia samamoodi. Kasutan töös palju näitlikustamiseks õppevideosid. Harvematel juhtudel on ka erinevad õppetegevused tehtud iseseisva tööna lapsel tahvelarvuti, kuid seda võimalust on vähem ning üldjuhul koolieelikutega. Vajadusel olen olnud juhendajana kõrval, kuid tänapäeva lapsed on tehnoloogiaga üpriski sina peal. Täielikult iseseisvaks kasutamiseks olen lastele andnud vaid rakenduse "ALPA," kuna see on väga lastesõbralik ning seal ei teki võimalust lastel mujale ekselda.
Koostöist õppimise võimalust on töös ette tulnud vähe, kuna ma pole olnud veel piisavalt teadlik sel alal. Kasutasin nutiseadet( kahjuks lasteaias olemasolevad tahvelarvutid paljusid asju ei võimalda) ja QR-koode, paaristööna. Lapsed pidid seiklema virtuaalses loomaaias, kasutades nutiseadet ning liikuma maja peal ringi otsides QR- koode ja neid avama ning see järel tulid ekraanile nähtavale liitreaalsusena 3D kujutised. Ise olin juhendajana kaasas, kuna QR-koodide avamine ning seejärel 3D kujutise ruumi saamine on laste jaoks keeruline.
Lasteaialapsel saamiseks ennastjuhtivaks õpilaseks tundub minu jaoks veidi mõistmatu ja keeruline, võib-olla ei saa ma hetkel antud punktist aru päris õigesti.
Hindasin end antud punktis 2 punktiga, kuna veel on palju arenemiskohti ja -võimalusi.
HINDAMINE
Antud valdkonda hindasin ma 1 punktiga, kuna digitaalse variandina hindamist on ette tulnud väga vähe. Digitehnoloogial põhinevat hindamist viime läbi vaid koolieelikute rühmas. Enamus hindamine, mida töös kasutan on kas otsene tagasiside lapsele või vanemale. Iga-aastaselt teeme ka arengukava ning paneme kirja, millised oskused vajaksid veel arendamist.
Lasteaia töös on väga vähe digitaalsete tõendusmaterjalide ja andmete kogumist, tõlgendamist ning analüüsimist lapse õpitegevuse kohta. Tänapäeval ei tohi panna lapse kunstitöidki seinale, kui pole kirjaliku luba küsinud, veel vähem soovivad ilmselt lapsed erinevate andmete kogumist kuhugile digimaailma avarustesse.
ÕPPIJATE VÕIMESTAMINE
Paratamatult on lastel suur huvi tehnoloogia vastu ning nende kasutamine õppetöös teeb ka õppimise tunduvalt huvitavamaks ning tullakse asjaga paremini kaasa. Õppevideosid kasutan töös üsna sageli, kuna väga häid näitlikustavaid videoid ning ka reaalelus toimivaid asju saab vaadata, kuhu ise iga hetk kohale vaatama minna ei õnnestu.
Õpitavale eesmärkide seadmisel lähtun alati laste huvist, ajakohasust ning ka laste eripärasid ja võimekusi.
Hindasin end 1 punktiga, kuna tunnen, et on veel arenemisvõimalusi ning pole veel assitendina piisavalt pädev.
ÕPPIJATE DIGIPÄDEVUSE ARENDAMINE
Suuremate lastega räägime iga-aastaselt internetis valitsevatest ohtudest ning, kuidas nendest hoiduda. Ka tähtis koht on meelde tuletada oma enese tervist. Me võime ju mõelda ja rääkida, et nutiseadmes pidev olemine on kahjulik, kuid endiselt seda tehakse kodudes ning parem on teha ennetustööd lasteaias lastele, et nad märkaksid ise ka neid ohte ja oskaksid ka rääkida teistele.
Lasteaia laste jaoks on digimaailma õppimine küllaltki keerukas ning sisu loomist ei tarvitse neil nii varakult teha. Minu arvates võiks jääda digitehnoloogia koolilapse pärusmaaks. Ainuke mida hetkeseisuga sooviksin lastega proovida on animatsiooni tegemine ning ka see oleks õpieesmärgil.
Hindasin end selles valdkonnas valdavalt 1 punktiga.
PERSONAALNE ARENGUKAVA
- Kutsealane areng ja kaasatus
- Digiõppevara
- Õpetamine ja õppimine
- Hindamine
- Õppijate võimestamine
- Õppijate digipädevuse arendamine
Jätkan lastele erinevatest nutiseadmetega kaasnevatest teguritest teavitustöö tegemist. Võtan ka plaani lastega koostöiselt animatsiooni valmistamise.
Kommentaarid
Postita kommentaar