Temaatilise inglise keelse kirjanduse ülevaade
Enda töös valisin analüüsimiseks artikli „Developmentally
appropriate New Media Literacies: Supporting cultural competencies and social
skills in early childhood education“.
Tänapäeval on meedia üks lahutamatu elu osa ning ka üha
enam lõimitakse lasteaedade päevakavadesse meediakasvatust, kas siis videote,
animatsioonide, piltide, muusika, reklaamide jms näol. Lapsi võib nimetada
meedia ja tehnoloogia tarbijateks, loojateks kui ka levitajateks (Alper, 2013).
Nad puutuvad kokku igapäevaselt üha enam meediaga, olenemata selle sisu kahjulikkusest
või kasulikkusest. Täiskasvanute tööks peaks olema selle mõningal määral
reguleerimine. Lasteaedades saab alustada laste teadlikkuse suurendamist meedia
mõjude ja mõjutuste kohta. See aitaks, neil välja sõeluda olulisem ning jääda
reaalsusesse ja mõista, et kõik mida võib näha ei ole alati tõsi. Üheks viisiks
kuidas tõsta laste teadlikkust on kaasata väga noori lapsi jutuajamistesse, mis
on uue meedia nagu blogid, vlogid, podcastid jms teemadel (Alper, 2013).
Meedia ei kujuta endas vaid ohtusid vaid sel on ka palju positiivseid
omadusi. Maailm muutub üha rohkem digiteadlikumaks ning tehnoloogilisemaks. Läbi
meediakasvatuse saavad lapsed teadlikumaks ja pädevamaks, mis tuleb neile
edasises elus väga palju kasuks. Meedia aitab lastel teha oma ideed nähtavaks, toetab
nende mõtteid, teooriaid ja vaatenurki ning kujundab eelarvamusi, et luua
teemast uus arusaam (Forman, 1996, 56). Lasteaia
õppetöös saab kasutada meediat mitmel viisil. Üheks kaasavamaks viisiks on animatsioonide
loomine. See laseb olla lapsel loov, kaasatud ning tulemus on alati olemas ja
eduelamus on saavutatav. Ühtlasi on see ka hea viis teha tegevust gruppides
ning panna koos töötama lapsi, kes võib olla igapäevastes mängudes ja
tegevustes üksteisega nii palju ei lävi. Animatsioone luues on võimalik seda
siduda kõikide valdkondadega, kuna teemade valik on lai ning on raske leida
teemat, mida ei annaks meedia kaudu
väljendada.
George Forman, üks juhtivamaid
Reggio uurijaid, on kirjutanud kõige selgemalt transmeedias navigeerimisest, väites,
et lapsed õpivad läbi erinevate meedia väljundite liigeldes. Ta on ka kirjutanud,
et iga meedium suunab lapsi erinevatele teemat käsitlevale asjaolule, muudab
teatud küsimused küsitavamaks kui mõne muu küsimuse. Leidmaks viimaks lahendust
mis tahes probleemile, lapsed peavad küsima erinevaid küsimusi. Seega kasutades
erinevaid meedia väljundeid aitame lastel küsida paremaid küsimusi. (Forman,
1996, 57)
Meedia kasutamisel nii igapäeva elus kui ka õppetöös on
palju hüvesid, kuid kindlasti tuleb ka tõsta teadlikust kaasnevatest ohtudest. Tehnoloogilised
vahendid võivad olla fundamentaalseks toeks, kui lasta arvutil ja muul
tehnoloogial saada tööriistadeks, lastes sel luua midagi uut ja ettearvamatut.
Lootes, et need saavad loovuse toeks. (Rinaldi, 2006, 139) Kõik see aitab
lastel tunda end meedia ümber mugavalt ja olla isegi elevil teadmatuse ees.
(Alper, 2013)
Kasutatud kirjandus:
Alper, M. (2013). Developmentally appropriate New Media Literacies: Supporting cultural competencies and social skills in early childhood education. Journal of Early Childhood Literacy, 13(2), 175–196. https://doi.org/10.1177/1468798411430101
56–58.
Kommentaarid
Postita kommentaar