Teadusartikli analüüs

 Teema

Sotsiaalne ja emotsionaalne õppimine koos robotkoeraga.

Probleemipüstitus

Teadlased on öelnud, et mänguasjade kasutamine mängu ajal on näidanud, et need aitavad kaasa tervislikule kognitiivsele arengule. Uued põlvkonnad sünnivad maailma, kus tehnoloogilised objektid sulanduvad üha enam mänguasjade näol. See tähendab, et lastele mõeldud tehnoloogiate tekkimine on toonud kaasa muutusi nii mänguobjektides kui ka mängumustrites, kuna üha enam luuakse uusi nutikate lahendustega mänguasju. 

Uurimisküsimused

Eelduseks on, et liikumisel põhinev mäng on viis, kuidas õpetada prosotsiaalset käitumist, kasutades õppevahendina robotkoera.
Hüpotees: Emotsioonide äratundmise, nagu empaatia ja teised sotsiaalsed suhtlemise oskused, õpivad lapsed ära läbi robotite kasutuse väga noorelt ning mänguline õppimine võib olla aluseks eelkooliealiste laste empaatiavõime arendamisel.

1. Kas väiksed lapsed on võimelised õppima sotsiaalseid oskusi ja empaatiat?
2. Kuidas mängivad lapsed robotkoeraga üksi ning kuidas koos rühmaga?

Eesmärk

Uuringu eesmärkiks on uurida potentsiaalseid seoseid empaatia arenemise ning sotsiaalse ja emotsionaalse õppimise vahel, kasutades robotkoera õppevahendina lasteaia kontekstis.

Uurimistöö struktuur

Uurimistöös leiavad käsitlust järgnevad teemad: inimese ja roboti interaktsioon, lapse ja roboti interaktsioon, robotmänguasjad mängulises õppimises, interaktsiooni elemendid, empaatia arendamine- sotsiaalne ja emotsionaalne õppimine.

Uurimistöö metoodika

Uuringus kasutatakse segameetodit, mis ühendab endas eelkooliealiste lastega mängutesti ja fookusgrupiga intervjuud. Laste vanus oli 5-7 aastat. Uuring viidi läbi Soomes lasteaias. Lapsed kutsuti mängima, kus neilt alguses paluti kodust valida pehme mänguasi ning hiljem kaasati robotkoer. Osalistel oli võimalus arutleda ja mängida koos robotkoeraga. Samal ajal üks uurija osales kui abistaja ning teine uurijad vaatles ja kolmas inimene filmis olukorda. Vaatleja hoidis end tagaplaanid kuid ühines vestlusega siis kui see tundus olukorras loomulik. Lapsed mängisid alguses koos robotkoeraga kuid hiljem said ka ükshaaval.

Uurimistulemused

Robotkoera kuju, liigutused ja hääled, mis meenutasid päris koera, vallandasid mängijate kujutlusvõime. Lapsed kujutlesid, kuidas nad mängiksid robotkoeraga just kui see oleks päris koer. Robotkoer sobis hästi sotsiaalseks mänguks kaaslastega.
    Liikumisel põhinev mäng andis lastele võimaluse olla füüsiliselt aktiivne, samas ka olla kontaktis robotkoeraga individuaalselt, näitamaks, et igaühe suhtlus robotiga annab mõjutab seda, kuidas koer reageerib. Näidates ka seda, kuidas robotkoeraga mäng saab olla ka sobilik üksinda mänguks. Robotkoera reaalne väljanägemine tõmbas kõige rohkem laste tähelepanu.
    Autorid arvavad, et robotkoer võiks olla lasteaia kontekstis lemmiklooma asenduseks (emotsionaalne ja sotsiaalne õppimine) olukordades, kus päris looma omamine ei ole võimalik ning eesmärgiks oleks õppida indiviidi empaatilise tagasiside robotkoera ja ka teiste mängijate vahel

Milline on sinu arvates teoreetilise ja empiirilise osa kooskõla?

Teoreetiline ja empiiriline osa on omavahel kooskõlas ning toetavad teineteist.

Milline oli uus teadmine Sinu jaoks?

Ma sain palju teadmisi sellest, kuidas mõjutavad ka üsna tavalised kaisuloomad laste sotsiaalseid oskusi. Alati ei pea olema õppevahendiks mõni keeruline tehnoloogiline vahend vaid piisab ka robotkoerast, kellega mäng on nagu tavaliste mänguasjadega ning on tähtis uurida, kuidas tehnoloogilised mänguasjad mõjutavad lapsi.

Teadusartikli allikakirje info

Autorid: Dr. Pirita Ihamäki ja Dr. Katriina Heljakka
Pealkiri: "Social and Emotional Learning with a Robot Dog: Technology, Empathy and Playful Learning in Kindergarten"
Aasta: 2020
Väljaandja: 9th annual arts, humanities, social sciences and education conference 
Kasutatud andmebaas: Google Scholar

Ihamäki, P., & Heljakka, K. (2020). Social and emotional learning with a robot dog: technology, empathy and playful learning in kindergarten. In 9th annual arts, humanities, social sciences and education conference (pp. 6-8).

Edasised uurimisteemad

  • Kuidas mõjub noorematele lastele robotkoera kasutamine õppetegevuses?
  • Kuidas siduda tehnoloogilised mänguasjad igapäeva lasteaia tööga?
  • Kuidas mõjutab robotkoera kasutamine päris lemmikloomaga suhtlemist?






Kommentaarid

Populaarsed postitused